Saturday, February 27, 2016

let your past make you better not bitter.


Assalamualaikum bros and siss. Aku student uia, and a sister. First of all, lately aku tengok semua pakat post pasal kisah roomate psiko and some sort of horror and spooky stories so now, aku nk bgtau awal-awal, genre cerita aku bukan jenis yg macam tu. So, kalau korang taknak menyesal, dah boleh lah cari cerita lain.
To be honest, aku nama je student sekolah agama. Pakai je macam acah islamik. Dalam ic memang Islam lah. But, dari segi rohaniah, aku memang fail. Aku selalu kalah dengan nafsu sendiri. Throughout my life, i had never once bersyukur dengan apa yg aku ada and yet, i don't even perform solat seikhlas hati and worst, i oftenly skip solat dengan sengaja. Tapi so far, Allah tak pernah miss tunaikan setiap hajat aku, bagi aku kejayaan dalam study and many more.

Aku bukan lah hotstuff pun, cantik apatah lagi. Tapi, sepanjang hidup aku tak pernah sekali pun aku sunyi tanpa dampingan jejaka. But so far, never once lah aku bersentuhan even just pegang tangan dengan diorang sebab bagi aku, aku tak suka disentuh oleh yg tak layak menyentuh. Aku pernah melukai, meninggalkan dan mempermainkan lelaki dan pernah jugak dilukai, ditinggalkan dan dipermainkan. Banyak lah attitude lelaki yang aku tahu and that is why, interest aku untuk kahwin sekarang makin hilang and so do my trust to guys.

Aku pernah je terjatuh cinta dengan lelaki 'alim' and know what? Fizikal alim dia tu tak menggambarkan ciri sebenar dia di sebalik jubah dan kopiah dia tu. Yes, we end up bercouple sebab dia tetiba confess and kononnya serious nak jadikan aku sebagai isteri bila tiba masa yang sesuai. Dan aku pun tatahu kenapa dengan aku yang bodoh sangat pergi sambut huluran 'cinta' dia. First, aku ingat dia dapat lah ubah diri aku, so that aku lebih kenal Islam and berubah ke arah yang lagi baik. No! Hubungan kami tak sampai setahun pun sbab sbnrnya, aku ni dah lah jenis yang kuat cemburu dan dia pulak, ada satu jenis hobi suka kumpul adik angkat perempuan. And i can't stand it. After we broke up, aku masuk uia.

Alhamdulillah, lepas aku masuk uia, atmosfera dekat sini lain dengan suasana sekolah dulu. Aku dapat kawan-kawan yang amalkan gaya hidup sebagai seorang Islam yang sejati. Ada one time tu, one of my friend ajak aku pergi somewhere katanya nak have fun and aku pun ikut lah. Know what? Dia bawak aku g usrah. Habis usrah tu dia mintak maaf sbb tak jujur pasal 'have fun' dia tu dan aku tak terasa nak marah pun. Instead, aku rasa berterima lasih sangat sebab detik tu, all thoughts about my ex pergi jauh sejauhnya and some kinda peace mula terasa dalam hati. Jujur, aku memang tak boleh langsung nak move on after break up.

Itu permulaan kisah hidup aku berubah. Aku jadi budak usrah, jadi pengunjung setia majlis agama, ikhtilat terjaga sampailah sekali lagi aku diuji. Hadirnya insan bernama lelaki buat kesekian kalinya di dalam hati. Aku cuba tepis tapi most of my friends masa tu mempengaruhi aku untuk menerima dia. Dan aku terima. Kesungguhan dia buat aku terjatuh sekali lagi dalam dunia cinta.

At first, dia macam jarang jugak contact aku kononnya nk elak berhubung untuk perkara yang tak penting. Kononnya nak jaga hati taknak dipengaruhi nafsu. But in the end, dia mula pujuk rayu aku untuk keluar bersama dengan alasan nak study sama dekat library. Mulanya memang kami tidak berdua. Tapi lama kelamaan, dia inginkan privasi hanya berdua. Dan kami kerap luangkan masa bersama jalan di sekitar kuala lumpur berdua. Dan, aku sampai tinggalkan usrah, lupakan tarbiyyah dan kembali kepada kehidupan asal aku yang lalai dulu.

Ada masa, aku bosan dengan life yang macam tu. Aku tahu apa yang aku buat tu salah. Tapi untuk patah balik, aku tak mampu. Ada ketika, hatiku jadi setawar tawarnya terhadap cinta si dia tapi untuk menghentikannya aku tak sampai hati. End up, perasaan tu mula bercambah kembali. Tapi kadang-kadang, hati aku sakit sebab rindukan tarbiyyah. So, sometimes aku rebel. Aku buat hal. Aku nak dia putuskan hubungan kami dan jadikannya halal. Tapi apa yang jadi adalah lebih tragis. Ya, dia memang putuskan hubungan kami atas alasan, cintanya sudahpun beralih arah. Dan aku? Aku pasrah. Tatahu sebenarnya perasaan aku sedih ke, marah ke atau mungkin gembira. Aku pun tak pasti. Cuma aku terasa tertipu sangat sebab penggantiku itu bukan orang lain tetapi kawan aku sendiri. Kawan yang kenalkan aku dengan dunia usrah :')

Lepas kejadian tu, persepsi aku dengan lelaki berubah terus. Usrah? Langsung aku tak pergi dah. Hidup aku makin terasa lifeless. Tapi aku manage untuk move on lepas beberapa bulan. Tapi, still aku dah jarang ikut program ilmiah apatah lagi majlis agama. Study pun aku pandang ringan. Aku buat apa yang aku terasa nk buat and selalunya aku habiskan masa bersama novel. Sebab bagi aku, dunia novel lebih indah dari realiti kehidupan.

Ada satu masa, aku upload satu gambar novel yang kubaca di laman instagram aku. Suddenly, ada komen dari seorng junior yng aku hanya kenali namanya. Katanya, nanti dia pinjamkan buku miliknya sbgai bahan bacaan ku.

Dia kotakan katanya tapi tahu tak buku apa yang dipinjamkan? Semua buku buku ilmiah dan islamik. Tapi ku gagahkan diri membaca setiap helaian. Satu persatu bukunya habis ku baca. Setiap kali aku pulangkan buku, dia akan meminjamkan bukunya yang lain pula. Dan aku terperasankan sesuatu. Setiap kali kami bersemuka, dia pasti mengelak dari bertemu mata dengan ku. Aku admit, something happen to my heart. Something yg tak pernah jadi sebelum ni. But still, i can't figure it out yet. Cuma, lately while reading all those books, sometimes aku menangis mengenangkan kealpaan aku sebagai seorang hamba.
Aku rindukan keluarga usrah ku namun untuk kembali bersama mereka aku malu. Bagikan tahu perasaan rinduku, akak naqibahku dengan tiba-tiba hantar mesej melalui whatsapp bertanya tentang khabarku. Dan dia mengajakku kembali bersama mereka.

Terharu? Sangat!

For now, my life getting better and filled with wonderful moments and am not wishing to lose it all again. Thank you Allah for the chances that you've given to me. Take care of my heart, jangan benarkan hatiku mencintai selain dariMu.

Feel blessed :)

N.A.

No comments: